Sunday, April 25, 2010

Kini, Bersama Seiringan

Tajuk Buku : Kini, Bersama Seiringan
Disusun oleh : Ahadiat Akashah
Terbitan : Syarikat Fajar
Jumlah m/s : 390
Genre : Novel Cinta Remaja

Sinopsis:
Buku ini mempunyai 3 cerpen pendek yang disusun oleh Ahadiat Akashah sendiri tetapi ditulis oleh 3 penulis lain:
242


1) Tajuk : Bersama Akhirnya
    Penulis : Nor Azida Rahmat
    m/s : 148

Ulasan : Cerita berkisar mengenai pelajar tingkatan enam dimana watak utamanya Safuan, Ayu dan Bibi Yanti. Persahabatan yang akrab diantara Safuan dan Ayu membuatkan Safuan dan Ayu sendiri tidak menyedari mereka sebenarnya mempunyai perasaan lebih dari seorang kawan. Perasaan itu timbul apabila Safuan mula menyukai Bibi Yati, pelajar yang baru bertukar dari bumi kenyalang dan Ayu mempunyai hubungan dengan seorang pemuzik muda. Ayu kecewa manakala Safuan menyedari cintanya bukan untuk Bibi Yati. Namun, semuanya telah terlambat. Hati Ayu telah tertutup untuk seorang insan bernama lelaki.

2) Tajuk : Milikilah hati ini
    Penulis : Alma Saaid
    m/s : 122

Ulasan : Pertemuan Almass dan Karl disebuah syarikat membuka hati Karl yang telah lama tertutup untuk seorang wanita. Namun pelbagai rintangan perlu ditempuhi oleh mereka sehingga membawa mereka kepada pengakhiran yang menyedihkan. Milikilah hati ini mempunyai kekuatan pada pertemuan dan sehingga termeteranya kisah cinta mereka berdua. Sikap Almass yang selamba dan Karl yang pelawak agak menarik minat saya untuk terus membaca. Namun pengakhirannya agak kurang menarik. Walaupun begitu, susunan cerita yang menarik dan bersahaja.

3) Tajuk : Buih-buih cinta
    Penulis : Shuhaini Kamarudin
    m/s : 120

Ulasan : Kisah silam yang menyedihkan membuatkan hilangnya Ratna dan lahirnya Art yang mempunyai semangat kental dan berjaya dalam bidang kerjayanya. Namun, dugaan demi dugaan mengujinya dan akhirnya dia tewas dalam perjuangan yang telah lama dia pertahankan. Ratna yang melihat wanita seorang yang lemah telah disedarkan oleh sahabatnya, namun huluran cinta tidak disambut oleh Ratna. Akhirnya Ratna menunaikan janji terakhir ibunya yang tercinta.

Rating : ** (bacaan santai)

1 comment:

  1. Masih ada lagi tak novel buih2 cinta dalam simpanan awak. Saya nak beli dengan rm 100 senaskhah. Hubungi saya 0132499924

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails