Tuesday, April 20, 2010

Norzailina Nordin


Tajuk Buku : Menanti Kasih
Penulis : Norzailina Nordin
Terbitan : Alaf 21
M/S : 515
Harga : RM19.90

Sinopsis Di Belakang buku:
Pertemuan kali pertama ketika melancong ke Itali, membuatkan Farhana jatuh hati pada Giovanni. Siapa lelaki itu sehingga Farhana buta dalam pencarian cinta, sedangkan mereka saling mengenali hanya untuk tempoh dua minggu? Betapa taksubnya cinta dua insan ini bilamana perasaan kasih, sayang dan rindu sering menerjah sanubari. Mereka mampu menepis segala tohmahan yang dianggap dusta belaka.

Namun, dalam keseronokan bercinta, ada insan yang merana. Kamel... satu-satunya lelaki yang pernah singgah di hati Farhana. Mengapa ditolak luahan perasaannya sedangkan mereka berkawan sudah lama? Kasihan lelaki itu! Cintanya tidak kesampaian...

Kemunculan Ahmad Ridzafi memberi tamparan hebat kepada Farhana. Lelaki itu melamarnya dengan penuh keikhlasan jiwa. Biar bagaimana hebat sekalipun onak merintangi, gadis itu harus menjadi miliknya. Fikiran Farhana menjadi tidak keruan. Mampukah dia menerima lama-ran itu kerana pada masa yang sama mengharapkan orang yang di-sayangi datang membersihkan luka di hati?

Farhana benar-benar buntu. Dia ingin menyayangi dan disayangi. Sememangnya, dia hidup dalam alam realiti tetapi masih tidak berupaya menggapai kebahagiaan. Yang mana satu menjadi pilihan hati? Dia hanya berserah kepada Yang Maha Esa dan menanti kasih jejaka yang sudi bertakhta di hatinya.

Rating : *** (boleh dijadikan koleksi)

Ulasan :
Buku ini merupakan buku pertama tulisan Norzailina Nordin yang saya baca. Sebelum ini, saya banyak mengetahui buku-buku masakannya sahaja.

Di awal cerita agak perlahan sedikit pertemuan Farhana dan Giovanni. Penulis dapat membayangkan dengan baik sekali keadaan Farhana apabila berseorang di Negara orang dan bagaimana Giovanni menolong Farhana atas dasar kesian dan juga kerana tertawan dengan perwatakan Farhana. Namun perasaan yang ingin digambarkan oleh penulis agar kurang menyengat atau dengan kata lain kurang ‘rasa’ perasaan cinta antara mereka berdua.

Namun begitu, pertengahan cerita agak menarik dan memang membuatkan saya terus membacanya hingga akhir. Saat pertemuan semula Farhana dengan orang tersayang dan konflik perasaan dengan orang ‘lama’ memang membuatkan watak Farhana seolah-olah hanya mampu berserah kepada Ilahi.

Siapa pilihan Farhana dan apa yang terjadi kepada mereka semua, akan terjawab di hujung cerita kerana penulis menyelesaikan ceritanya agak drastik dari yang dijangka oleh saya.

Apa yang saya perasan, ada beberapa watak dan fakta yang agak tergantung kesudahan ceritanya. Penulis boleh meneruskan watak-watak ini hingga ke akhirnya, namun mungkin kerana watak ini hanyalah sampingan, jadi penulis membiarkan sahaja menjadi tanda tanya. Ataupun mungkin juga penulis ingin pembacanya sendiri menyelesaikannya. Jadi pembaca akan terus berteka-teki dan buatlah penyelesaian sendiri.

Saya sebagai pembaca ini jugak ada membuat andaian sendiri untuk watak kawan baik Farhana…kalau nak tahu, baik baca buku ini kerana saya percaya anda juga akan terfikir apa yang saya fikir walaupun mungkin penulis pun tak bermaksud sedemikian (ini kena tanya penulis buku sendiri!!!). Yang pasti, saya akan terus membaca buku tulisan beliau. Tahniah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails