Monday, August 1, 2011

Tasawuf Cinta - M. Hilmi As'ad

Tajuk : Tasawuf Cinta
Penulis : M. Hilmi As'ad
Penerbit :  PTS Litera Utama
Muka Surat : 307
Harga : RM17.00

Sinopsis Belakang Buku :
Janganlah seorang laki-laki berdua-duaan dengan seorang perempuan (bukan muhrim), kerana pihak ketiga adalah syaitan," bisik hati Marham mengingat hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan Abu Daud sambil menundukkan kepala di hadapan Rona.

Hati kecil Rona tidak dapat menafikan Marhan, seorang takmir masjid dan pintar dalam bidang tasawuf itu berjaya mencuri hatinya. Marham pun sesungguhnya mencintai Rona, namun baginya cinta suci tidak boleh dicemari, apalagi dinodai beragam bentuk sentuhan fizikal dengan alasan apapun.

Benar sahaja, sudah ramai yang menulis tentang cinta seharusnya suci. Namun pada saat cinta itu mendatangi hati, dosa mampu sahaja tercipta tidak disedari. Inilah permulaan kisah ini, Rona seorang gadis yang mencintai Marham, seorang takmir masjid. Tidak ada dugaan untuk cinta Rona kerana Tuhan memberikan Marham hati yang juga menyimpan cinta.

Pada saat yang indah itu, dugaan cinta suci juga bermula. Cinta suci yang tidak seharusnya wujud sekali dengan dosa., dan kuatkah mereka mencipta diri mereka menjadi tasawuf cinta.

Ulasan:
Ini merupakan buku pertama tulisan M. Hilmi yang saya baca. Jalan ceritanya agak bersahaja dan tak berliku-liku. Gaya bahasanya pula seperti menonton cerita Indonesia di TV. Penulis menggunakan bahasa Ibundanya untuk menulis buku ini. Ini agak menyulitkan saya kerana saya tidak pernah membaca buku dalam bahasa Indonesia.

Bermula dengan pertemuan Marham dan Rona yang membuatkan Marham terpikat oleh kecantikan Rona yang sememangnya telah dimiliki oleh lelaki lain yang hanya bergelar 'teman lelaki' bernama Aryo. Rona memang dilimpahi dengan kekayaan milik Aryo yang tidak lokek membeli apa sahaja untuk Rona. Namun Aryo selalu menyakitkan hati Rona dengan mengungkit pemberiannya. Rona masih bertahan dengan sikap Aryo sehinggalah Marham hadir dalam hidupnya. Marham pula mudah terpikat dengan Rona kerana Rona mirip teman wanitanya yang telah meninggalkannya kerana sahabatnya sendiri.

Akhirnya Rona membuatkan keputusan meninggalkan Aryo namun Marham tidak ketahuinya. Aryo menggunakan khidmat bomoh untuk memiliki Rona semula kerana baginya hanya Rona yang layak menjadi isterinya. Namun kekuatan iman dan ayat-ayat suci Al-Quran telah melindungi Rona daripada hasutan syaitan. Setelah Marham mengetahui kedudukan Rona, dia telah meluahkan rasa hatinya dan mengharapkan cintanya kali ini tidak dicurangi lagi...insyaallah....

Rating : ** (bacaan santai...agak simple)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails