Sunday, August 21, 2011

Gelora - Ma Lee Chuswan


Tajuk buku : Gelora
Penulis : Ma Lee Chuswan
Penerbit :  Kaki Novel
m/s : 338

Sinopsis Belakang Buku:
Mila menyesal. Tetapi segalanya telah terlambat. Lelaki itu sedar siapa dirinya…pastinya dia pergi membawa hatinya yang luka. Dan luka itu sudah terlalu parah, sukar disembuhkan lagi. Atau mungkin tidak akan sembuh untuk selamanya.

Kini tahulah Mila siapa sebenarnya lelaki itu. Lelaki yang dibencinya selama ini. Terlalu lama dia mendendami lelaki itu. Dan lelaki itu tidak pernah menunjukkan kebencian…itulah sat-satunya lelaki yang menyintainya di dunia ini, tetapi dia tidak pernah menghargainya. Lelaki itu telah pergi jauh…dia mahu mengejar lelaki itu tetapi nasi sudah menjadi bubur. Tak mungkin lelaki itu kembali lagi…

Ulasan:
Tulisan Ma Lee Chuswan (MLC) kali ini agak kurang menarik jika dibandingkan 2 novel terdahulu yang saya pernah baca. MLC banyak menerangkan apa yang berlaku daripada menggunakan dialog-dialog antara watak-wataknya. Tak hairanlah bukunya kali ini lebih kurang 300 mukasurat sahaja. Cerita agak simple dan tak banyak nak putar belit cuma punca utama kenapa membenci Adam yang membuatkan cerita ini agak menarik.

Mila menyangkakan selama ini Adam yang merupakan anak angkat ayahnya sendiri yang menjadi punca segala-segalanya. Sikap Adam yang tegas dan berdisplin menjadi bebas dalam hidupnya. Kerana Adam jugalah yang menyebabkan Mila dihantar belajar keluar Negara selama 5 tahun. Pulangnya Mila untuk meneraju syarikat ayahnya mendatangkan pelbagai masalah antara mereka berdua. Lebih-lebih lagi dendam yang telah lama tersimpan di hati Mila. Baginya Adam cuma menumpang kekayaan ayahnya. Perkahwinan Mila sama sekali tidak mengubah persepsi Mila terhadap Adam. Mila merasakan Adam ingin merampas segala-segala daripadanya.

Setelah mengetahui punca sebenar kebencian Mila terhadap Adam, Mila akhirnya menyesal. Segala-galanya telah dirancang oleh seseorang yang amat membenci Mila. Dan dia jugalah menjadi punca kematian mengejut Dato’ Mustaffar, ayah Mila. Namun penyesalan Mila sudah terlambat. Adam telah membawa diri dan meninggalkan Mila dalam keadaan gantung tak bertali. Namun jodoh mereka panjang…setelah rajuknya hilang, mereka kembali bersatu. Sesungguhnya kasih dan sayang Adam pada Mila membuktikan segala-galanya.

Siapa yang menjadi punca kebencian Mila? Siapa pula punca kematian ayah Mila..? Semuanya terjawab dlm buku ini….

Rating : *** (cerita simple sahaja)

2 comments:

  1. Anonymous06 May, 2013

    nak sangat2 novel gelora nie...tapi mcmana?

    ReplyDelete
  2. Cuba beli kat sini: http://kakinovel.com
    Harga selepas diskaun RM13 sahaja. Postage percuma.
    Buku ni memang saya beli kat website ni je.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails