Monday, October 17, 2011

Cinta Sufi - Ramlee Awang Murshid

Tajuk Buku : Cinta Sufi
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf 21
m/s : 509


Sinopsis belakang buku:
Pilu hati saat dikhabarkan suaminya gugur di medan perang, Catalina rebah tidak sedarkan diri. Sebaik terjaga, dia membicarakan hajatnya ke Hulu Melaka. Ingin mencari ‘lelaki bertanduk dua’.

Tanpa diduga, takdir menentukan Laksamana Sunan lelaki yang dicari Catalina. Malangnya, Laksamana Sunan bukan lagi wirawan. Kudratnya lenyap dan ditawan penjajah yang menakluk Melaka. Hampir dibunuh musuh, dia diselamatkan oleh cinta yang dipendam Luna.

Laksamana Sunan, Catalina dan Luna… bukan sekadar terperangkap dalam perjalanan yang berliku, malah terkurung dalam cinta segi tiga yang terlafaz dan tersembunyi.

CINTA SUFI
Sebuah kesinambungan trilogi Bagaikan Puteri, dipenuhi aksi pengembaraan dan pertembungan antara kebaikan dan kebatilan, yang nyata dan mistik. Disemarakkan lagi dengan rasa cinta dan pengorbanan.

Ulasan:
Cinta Sufi merupakan kesinambungan daripada trilogi Bagaikan Puteri. Agak lama jugaklah saya nak mula membaca buku ini kerana banyak buku lain yang perlu saya habiskan terlebih dahulu. Pada awal cerita, agak slow sikik kerana Laksamana Sunan masih lemah dan tak mampu untuk menentang sebarang musuh. Laksamana Sunan (LS) telah diselamatkan oleh Catalina kerana Catalina menganggap LS adalah lelaki bertanduk dua yang diilhamkan dari mimpi bertemu Maryam. Menjadikan LS sebagai hamba sahayanya, Catalina memulakan perjalanan menjejaki Maryam yang berada di Hulu Melaka. Ketika LS hampir kehilangan nyawa di tangan Pangeran Garitno dan Puteri Kober Gandring, LS telah diselamatkan oleh bangsa Polip yang akhirnya merawat kelemahan yang dialaminya. Setelah pulih, LS meneruskan perjalanan ke Hulu Melaka bersama Catalina kerana kunjungan Catalina adalah perjalanan yang menuju takwa dan iman. Pelbagai rintangan diharungi oleh mereka bertiga (termasuk penjaga Catalina bernama Renata) dan kebanyakanya adalah bersifat batil. Renata juga menjadi penghalang terakhir perjalanan mereka ke Hulu Melaka. Dalam masa yang sama, penduduk di Hulu Melaka sedang bersiap untuk berperang dengan bala tentera Portugis kerana menyangka adanya emas yang ditinggalkan oleh Aryas Do Lopo (suami Catalina). Dengan kerjasama dari bangsa Polip dan LS, Portugis telah kalah peperangan tersebut dan Catalina berjaya menemui Mariam tetapi, Mariam yang ditemuinya baru berumur 10 tahun. Akhirnya Catalina memeluk Islam dan nama Maryam menjadi pilihannya.

Disamping itu, Luna yang merupakan salah seorang bangsa Polip telah jatuh cinta kepada LS dan LS pula terpukau dengan kecantikan Catalina. Namun cinta Luna mendapat tentangan daripada pemimpin bangsa polip kerana tidak mungkin akan bangsa polip boleh berkahwin dengan manusia. Di akhir cerita RAM tidak pula menghabiskan kisah cinta segitiga ini, dan mungkin pengakhirannya dalam buku seterusnya iaitu sutera bidadari.

Bagi saya, Cinta Sufi ini tidak jauh beza daripada trilogi yang terdahulu. Sifat LS dan ketangkasan menentang kebatilan terus diterap dengan baik dan sempurna. Pembaca yang meminati sesuai yang agak fantasi akan berpuashati dengan aksi dan peperangan yang digambarkan. Saya memang tidak pernah menyesal membaca dan mengumpul buku-buku RAM. Tunggulah sinopsis Sutera Bidadari nanti...

Rating : **** (best)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails