Sunday, July 17, 2011

Igauan Semalam - Hani El Zahra

Tajuk Buku : Igauan Semalam
Penulis : Hani El Zahra
Penerbit : KarDya
M/s : 326


Sinopsis belakang buku:
“Kau yang bunuh aku! Maknanya aku dah mati!”
“Janganlah main-main!”
“Aku tak main-main!”
“Kalau kau dah mati. dengan siapa pula aku sedang bercakap ni? Hantu?”
Wajah pucat lesi yang seolah-olah tidak pernah dialiri darah itu tersengih. “Selepas ni, giliran kau pula.”
“Kalau kau nak bunuh aku sangat, bunuhlah sekarang! Kenapa harus tunggu lagi?!”
“Oh, tak sabar rupanya!” Dia senyum sinis. “Kau pernah dengar ayat ni; bukankah penantian itu satu seksaan?
*****Tika sunyi datang menyapa, hadirnya pengutus rasa bahagia.
Pabila nafsu menguasai minda, dia hilang kompas kewarasannya.
Demi sebuah rahsia keluarga, si ibu sanggup bertongkat derita.
Kerana kasihkan seorang anak, si ayah rela perjudikan nyawa.
Dek cinta terhadap arjuna, mahkota si gadis tergadai sia-sia.
Benar, dunia ini umpama sebuah pentas yang penuh dengan aktor dan aktresnya.
Setiap satu memegang watak berbeza mengikut papan cerita.
Tetapi, bagaimana jika si pelakon terlalu khayal sehingga akal hilang upaya?
Bukan itu yang dipinta, namun ketentuan itu yang harus diterima!

Ulasan :
Ini kali pertama saya membaca buku tulisan Hani El Zahra. Agak berlainan sedikit tanggapan saya terhadap buku ini pada awalnya. Saya ingatkan kisah cinta zaman remaja, rupa-rupanya Thriller.

Awal cerita memang penulis banyak menyembunyikan masalah yang berlaku kepada Dania yang mengidap skizofrenia dan kerana saya menganggap cerita ini adalah kisah remaja, jadi saya tak sangka pula ada cerita tersirat disebalik cerita ini. Dania telah dilahirkan diluar negara dan setelah kematian ayahnya, beliau pulang ke Malaysia bersama Marina (ibunya) untuk tinggal bersama neneknya di kawasan perkampungan. Dengan wajahnya yang cantik dia memang menjadi kegilaan pelajar lelaki di sekolahnya terutama ketua pengawas bernama Fahri yang sememangnya telah memiliki teman wanita yang lebih tua daripadanya. Dania selalu hidup dalam dunia khayalan yang disangkanya nyata dimana dia ditemani oleh Mulan. Pelajar lain selalu melihatnya bercakap  berseorangan dan ini menimbulkan syak wasangka dan juga perasaan dengki di kalangan pelajar wanita kerana kecantikannya.

Dari hari itu, Dania selalu dilanda masalah. Sesiapa yang tidak disukainya dan menghalang urusannya akan di 'selesaikan' oleh sahabat halusinasinya sendiri. Namun semua itu tidak disedari oleh Dania kerana baginya semua itu hanyalah kebetulan kerana insan yang rapat dengannya juga menjadi mangsa. Sehinggalah berlakunya pembunuhan ke atas saudara tirinya sendiri, barulah segalanya terbongkar. Akhirnya Marina menceritakan segalanya kepada suami barunya yang merupakan bekas tunangnya 20 tahun dahulu apa yang dihadapi oleh anaknya. Semuanya disimpan kemas oleh Marina kerana ingin melindungi Dania. Apa yang telah berlaku kepada ayahnya juga berkaitan dengan Dania puteri kesayangan mereka.

Akhir sekali Marina memasukkan Dania ke pusat rawatan psikiarik agar penyakitnya dapat dipulihkan. Punca penyakitnya juga dikenalpasti oleh doktor yang merawat walaupun Marina tidak mengakuinya. Fahri pula dimasukkan ke pusat akhlak kerana melakukan keganasan ke atas teman wanitanya sendiri dan ini juga berlaku kerana dalam diam-diam dia juga meminati Dania.

Secara keseluruhannya saya boleh mengagak punca kepada berlaku semua kematian di pertengahan cerita cuma kesahihan dan kebenaran semuanya terbongkar di akhir cerita.

Rating : *** (bolehlah kalau nak buat koleksi)

2 comments:

  1. Salam...Terima kasih yea saudari kerana sudi mengulas. Hihihi...1st time tulis novel. InsyaALLAH saya akan perbaiki lagi nanti. Terima kasih sekali lagi (^_^)

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana sudi melawat blog saya...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails