Tuesday, August 31, 2010

ADAM (Aku Darah Anak Malaysia) - Ramlee Awang Murshid


Tajuk Buku : ADAM (Aku Darah Anak Malaysia)
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf 21
M/s : 571

Sinopsis Belakang Buku :
DIA MUNCUL SECARA TIBA-TIBA, DIA MENGHILANG ENTAH KE MANA.

Bila Hilman dapat bertemu dengan anaknya Jeslina di New York setelah berbelas tahun terpisah, mereka berasa begitu bahagia. Namun keriangan mereka diragut bila kereta mereka naiki terlibat dengan satu kemalangan jalan raya.

Jeslina koma manakala Hilman pula dituduh memandu dalam keadaan mabuk. Dalam situasi genting itu, muncul Mia Sara, seorang petugas di Kedutaan Malaysia, Washinton D.C. Melalui bantuannya, Hilman dinasihatkan ke mahkamah untuk mendapat keadilan.

Namun, bila satu konspirasi untuk menutup kemalangan itu diketahui oleh Hilman, dia mengambil keputusan untuk mencari kebenaran dengan caranya.

Sebagai seorang penembak tepat dalam Pasukan Polis Di Raja Malaysia, survival adalah mainan hidupnya. Siasatannya terhadap konspirasi kemalangan itu akhirnya membawa beliau ke pintu White House!

Dan, Hilman tidak sekali-kali terpaku di hadapan pintu itu…

Ulasan:
Buku ini agak lama jika dibandingkan buku-buku baru Ramlee Awang Murshid (RAM) yang saya baca akhir-akhir ini. Setelah menghabiskan Mikhail, saya terpanggil untuk membaca buku ADAM ini pulak kerana ia juga melibatkan dunia jenayah dan cerita aksi tulisan RAM.

Hilman telah tekad untuk menuntut bela atas konspirasi disebalik kemalangan yang menimpanya dan anaknya Jeslina. Namun kehadiran Mia Sara menggugat niatnya untuk melakukan pembunuhan ke atas kuasa yang paling tinggi di White House.

Hilman pernah menyelamatkan Mia Sara dari ambang maut dan hati mereka telah lama bersatu. Mia Sara telah lama menyimpan perasaan terhadap Hilman walaupun Mia Sara layak bergelar anaknya kerana jarak umurnya yang jauh lebih muda dari Hilman.

Walaupun niatnya tidak kesampaian, namun Hilman perlu juga memberi ‘buah tangan’ kepada kuasa tertinggi di White House itu. Dengan dibantu oleh egen CIA yang pernah diselamatkannya ketika kejadian KLCC yang ditawan oleh pengganas, Hilman dapat melarikan diri dari New York dan selamat pulang ke Malaysia untuk menemui Jeslina yang telah dipindahkan ke salah sebuah hospital di Malaysia.

Kecelakaan yang menimpa Jeslina telah merapatkan hubungan antara keluarga Hilman dan keluarga arwah isterinya. Kepulangan Hilman memberi sinar baru kepada mereka semua. Mia Sara pula meletak jawatan dan pulang ke Malaysia untuk selama-lamanya. Semasa ketibaannya, Mia Sara telah dikejutkan dengan lamaran dari insan yang telah lama bertakhta di hatinya dan ‘hati mereka’ telah lama bersatu, cuma waktu dan jarak telah memisahkan mereka.

Rating : ***** (berbaloi dijadikan koleksi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails