Tuesday, March 16, 2010

H.M Tuah Iskandar


Sinopsis : PELANGI MEMBEKU

WALAUPUN lahirnya di ceruk kampung dan tidak berpelajaran, Marfuzah sentiasa mengimpikan kehidupan yang sempurna. Dia sering berangan-angan ingin menjadi puteri yang dilamar oleh putera raja. Namun, realiti kadangkala tidak seindah impian.

Warna hitam hidupnya bertambah hitam bila dia dipaksa berkahwin dengan lelaki tua yang juga tidak mempunyai harta. Masa itu dia rasa dunia ini tidak adil padanya. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Tapi, sampai bila dia harus ditemani air mata derita? Sebagai wanita, dia berhak untuk hidup bahagia walaupun bahagia seakan tidak tercapai dek tangan.

Dengan semangat jitu, Marfuzah bangkit. Dia ingin menjadi wanita yang berjaya walaupun hidup dikelilingi hutan. Maruah yang tercalar juga harus ditebus. Dia tidak sanggup lagi diinjak-injak seperti tiada harga diri. Berbekalkan keazaman, dia meredah hutan mencari sesuatu yang berharga.

Marfuzah ibarat pelangi. Pelangi tidak kekal tapi amat cantik. Selagi pelangi berada di atas sana, selama itulah pelangi hanya hiasan alam. Alangkah bagusnya kalau pelangi itu membeku. Ketika itu, barulah pelangi menjadi begitu berharga dan kekal. Tapi, mengapa pelangi kadangkala tidak muncul walaupun selepas hujan panas?

Nikmatilah kisah benar ini dalam kisah, bersulam imaginasi, daya kreativiti dan realiti. Semuanya hanya ada di sini...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails