Thursday, March 31, 2011

Cinta Pertama : Norhayati Berahim

Tajuk : Cinta Pertama
Penulis : Norhayati Berahim
Penerbit : Alaf21
505m/s
Tarikh tamat baca : 30/3/2011

Sinopsis belakang buku :
Dia lelaki tampan yang mempunyai segala-galanya. Namun dia juga insan biasa yang punya kekurangan. Dia tidak sesekali percaya pada cinta. Bagi dia cinta suci hanya sekadar omongan yang tidak pernah menjadi kenyataan. Baginya, mana ada perempuan yang setia, mana ada perempuan yang suci cintanya. Selagi kesan luka masih terasa, masih kukuh menampar ingatan, dia lebih senang sendirian. Tidak disakiti dan menyakiti.

Secantik mana gadis yang hadir, rasa cinta tetap asing dalam hatinya. Tapi sampai bila dia mampu mengasingkan cinta dengan dirinya. Lantas, ketika hadir seorang gadis yang penuh pengertian dan kejujuran, tercuit jua tangkai hati dan perasaan. Apakah akan dibiarkan igauan lampau menguasai diri hingga rasa cinta yang mula bertunas tidak sempat dinikmati... atau memberi ruang pada cinta yang pertama kali mengetuk hati?

Dia keliru, adakah ini yang dinamakan cinta pertama... terseksa dalam keindahan?

Ulasan : 
Seperti buku  Norhayati Berahim (NB) jugak yang bertemakan kisah cinta. Buku ini ingin membawa pembaca kepada apa erti sebenar sebuah cinta. Bagaimana rasanya Cinta Pertama dalam hidup seseorang. Cinta yang penuh dengan dugaan dan pengorbanan. Cinta sebenar adalah cinta yang dimiliki, dirasai, dinikmati dan dihargai.


Pertemuan pertama Carl Zafran dan Nurul Iman membawa kepada bibit2 cinta antara mereka berdua setelah Iman diterima bekerja di bawah syarikat yang sama dan seterusnya bekerja dibawah Carl sendiri. Carl yang dibayangi peristiwa lama tidak dapat menerima perempuan dalam hidupnya. Namun kehadiran dan ketenangan Iman mengubah persepsinya terhadap kaum wanita. Begitu juga dengan Iman yang menganggap bahawa kaum lelaki tak setia namun bila bersama Carl, itulah saat bahagia yang dapat dirasai. Perasaan cinta antara mereka berdua hadir tanpa disedari. 


Apabila Iman ditunangkan dengan pilihan emaknya, Carl membawa diri yang terluka ke Zurich. Mereka berdua cuba melawan perasaan cinta masing namun makin cuba dilupakan makin hatinya menjadi tak menentu. 

Namun nasib menyebelahi mereka apabila Miza ditangkap berdua-duaan dengan bakal abang iparnya sendiri dan dalam masa yang sama juga Iman mengetahui siapakah diri dia yang sebenarnya. Iman membawa diri ke rumah Pak Tabib yang dianggap seperti ayahnya sendiri. Pak Tabib meminta bantuan Carl dan akhirnya terungkailah segala-galanya. Carl terus meminang Iman dan mereka bersatu.


Siapakah sebenarnya Iman dan apakah hubungan Pak Tabib dengan Iman. Peristiwa 25 tahun dahulu dibangkitkan semula. Dari awal cerita saya dah boleh agak kesudahan cerita ini cuma jalan cerita yang saya nak tahu...so bolehlah baca buku nih kalau nak tahu apa sebenarnya yang berlaku 25 tahun dahulu..namun kesudahannya mereka hidup dalam keluarga yang besar dan bahagia...

Rating : *** (biasa je)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails