Thursday, June 10, 2010

Tragedi Cinta Taj Mahal

Tajuk : Tragedi Cinta Taj Mahal
Penulis : Aneesah Aliyyah
Terbitan : Telaga Biru
m/s : 199
Tarikh mula baca : 09/06/2010
Tarikh habis baca : 10/06/2010

Sinopsis (belakang buku):
Natasha merupakan anak sulung Dr. Farid dan isterinya, Puan Hasmah. Dia mempunyai seorang anak kembar, Aleesha yang berusia 18 tahun. Mereka berdua melanjutkan pelajaran di Victoria University, Wellington, New Zealand.

Di Wellington, Natasha bertemu seorang pemuda kulit putih yang berjaya mengambil hatinya, Jonathan. Jonathan juga sangat tertarik dengan hubungan antara benua dan antara agama ini tidak dapat diteruskan kerana Dr. Farid hendak Natasha dikahwinkan dengan anak rakan karibnya, Bahar. Sebagai anak yang taatkan orang tuanya, Natasha turutkan sahaja walaupun dia terpaksa mengorbankan perasaannya.

Natasha sering mendapat igauan tentang kematian. Ternyata igauannya menjadi kenyataan. Dia memang hendak dibunuh dalam kes langgar lari di Wellington, lantas memaksanya balik ke Malaysia.

Di Malaysia, berkat taatkan orang tuanya, Natasha hidup bahagia di samping suaminya di rumah mereka yang diberikan nama Mahligai Taj Mahal. Namun, kebahagiaan itu hanya sementara kerana Bahar mati secara tiba-tiba.

Kematian Bahar adalah kematian kedua di mahligai itu. Benarkah dia dibunuh? Atau ia merupakan satu sumpah di mahligai itu? Mengapa Jonathan muncul selepas kematian Bahar dan dapatkah dia mengahwini Natasha?

Ulasan:
Keseluruhan cerita telah digambarkan oleh penulis dalam sinopsis di belakang buku ini. Cuma kesudahan cerita menjadi tandatanya kepada pembaca.

Penulis banyak menggambarkan kekuatan rohani seorang wanita yang teguh berpegang pada Cinta Yang Agung (Allah). Dugaan dan ujian diterima dengan redha dan nikmat yang diterima dipulangkan kembali kepada jalanNya.

Cerita ini agak ringkas dan padat. Jalan ceritanya tidak meleret-leret dan terus kepada intipati ceritanya sendiri....dengan kata lain 'straight to the point'. Pembacaan agak santai tapi berilmu sepanjang membaca buku ini. Ilmu ke'rohanian' juga diselitkan serba sedikit untuk menjadikan ceritanya lebih menarik dan inilah punca sebenarnya permasalahan dalam buku ini. Hasad dengki dan penganiayaan penganut lain itulah yang telah memakan dirinya sendiri.

Apa yang pasti, sesiapa yang berpegang teguh kepada amalanNya akan terus dilindungi dari segala perbuatan syirik dan sesiapa yang melakukan syirik, akan tertimpa perbuatannya ke atas dirinya semula.

Bagi saya, kesudahannya amat memeranjatkan tapi saya amat berpuas hati dengan kesudahannya cerita ini. Nak tahu kesudahannya? Dapatkan buku ini di kedai2 buku atau di link ini : http://www.stormreaders.net/gedungilmunorhazlina

Rating : ***** (sangat berbaloi dijadikan koleksi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails