Wednesday, June 2, 2010

Saat Kau Kata Cinta

Tajuk Buku : Saat Kau Kata Cinta
Penulis : Anis Ayuni
Penerbit : Alaf 21
m/s : 512

Sinopsis (belakang buku):
MELIHAT gambar-gambar Nuril bersama Hijaz sewaktu percutian mereka di Paris membuatkan hati Darwina tersentak. Namun dia tiada kekuatan untuk menceritakan kepada Nuril hal yang sebenar. Bimbang Nuril akan mengambil tindakan di luar jangkaan. Lalu, ‘direlakan’ episod cinta anak-anak sekolah antara dia dengan Hijaz berakhir dengan kehancuran.
        Takdir menemukan Darwina dengan Azril. Lelaki itulah sandarannya untuk membina bahagia. Sedang hatinya diulit cinta, dia bertemu dengan Syafi sewaktu kunjungannya ke United Kingdom. Pertemuan yang tidak meninggalkan tanda di dalam hati kerana di tanah air sudah ada yang merindu.
        Tanpa diduga, sekali lagi dia diuji. Bahagia yang diharap, derita yang tiba. Emosi Darwina menjadi seperti roller coaster apabila Azril rupa-rupanya berdusta dalam bercinta.
        Kemunculan Hijaz setelah sekian lama menghilang membuatkan hati Darwina kacau. Lelaki itu tidak per nah jemu merayu jiwanya. Benarkah hadirnya Syafi sebagai pe nyelamat rumah tangga Hijaz dan Nuril?

Ulasan :
Keseluruhan cerita dapat digambarkan daripada sinopsis belakang buku, cuma penamatnya sahaja mungkin menjadi tanda tanya...keseluruhan cerita agak menarik tapi jalan cerita tulisan Anis Ayuni (AA) kali ini agak tidak jauh beza daripada cerita-cerita dari penulis lain...sentuhan AA kali ini kurang menyengat jika dibandingkan dengan cerita-ceritanya yang terdahulu. AA seolah-olah menukar corak penulisannya kali ini.
   Ceritanya kali ini bermula dengan watak Darwina ketika dipersekolahan sehingga menjadi seorang graduan, sedangkan sebelum ini kebanyakan buku AA selalunya berkisar kepada watak-watak dewasa (saya ada sebiji lagi buku AA yang saya belum baca) dan ini sedikit sebanyak telah menjadikan karya ini kurang menarik bagi saya kerana saya lebih berminat dengan watak-watak yang lebih dewasa. Namun karya AA kali ini masih berbaloi untuk dijadikan koleksi. Saya memang memiliki hampir semua buku AA terbitan alaf21 kerana AA adalah salah seorang penulis pujaan saya, dan saya pun memang pernah berjumpa dengan beliau di pesta buku sebelum ini. Bagi pembaca yang memang mempunyai semua koleksi AA, boleh menambah koleksi buku anda.
 
Rating : *** (bacaan santai - boleh dijadikan koleksi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails