Sunday, April 13, 2014

The Wedding Breaker (Evelyn Rose)

Tajuk Buku : The Wedding Breaker
Penulis : Evelyn Rose
Penerbit : Karya Seni
m/s : 642

Sinopsis Belakang Buku:
“Saya memohon maaf kerana mengganggu majlis kalian. Tetapi sebelum Tengku Juwita bernikah dengan Tengku Adam, dia wajar mengetahui siapa bakal suaminya yang sebenar...” - Ariana Rose

Ariana Rose. Kehadirannya menyebabkan majlis pernikahan itu terbatal. Disebabkan gadis itu jugalah, reputasi dan status diri bekas pengantin lelaki itu menjunam jatuh di mata masyarakat. Siapa sebenarnya dia? Apa tujuannya dan siapa yang menghantarnya untuk merosakkan majlis pernikahan itu? Tak kira, dia akan menyiasatnya juga!

Akhirnya Ariana Rose terpaksa akur dengan balasan yang perlu diterimanya akibat perbuatannya itu. Semenjak bertemu dengan lelaki itu, banyak peristiwa yang tak terjangka berlaku dalam hidupnya.

“What’s so funny?”
“Talking to me?”
“Nah… just talking to the lizard. See… there… we were talking just now. I know you won’t be able to understand the lizard’s language.”

Tapi kenapa setelah berlari sejauh ini, lelaki itu masih ditemuinya? Setelah dia berusaha melupakan semua kenangan itu, kenapa lelaki itu kembali meruntuhkan azam dan semangatnya? Kenapa mesti ada nama itu dalam kamus hidupnya?!

“I’m gonna miss you… I’d rather stay by your side. Always.”
“Sayang kat abang rupa-rupanya ya?”
“Mestilah, you are my bubbly boo and a naughty one too.”

Selama ini sudah banyak perempuan yang lebih cantik daripada dia hadir dalam hidup Tengku Adam Kamil. Tapi kenapa gadis itu juga yang melekat dalam hati dan ingatannya? Adakah itu petanda yang dia memang ditakdirkan untuk dirinya?


“Satu aje kesalahan awak, Ariana... Awak dah curi hati saya.” – Tengku Adam Kamil

Ulasan:
Buku cerita ni saya beli sebab saya tengok drama bersiri yang diadaptasikan dari buku ni. Tapi version tv tajuk ceritanya Ariana Rose. Disebabkan plot ceritanya best, so nak cepat punya pasal saya beli jelah. Cerita buku hampir saya dalam drama tv dan kedua-dua version memang best. Mungkin lakonan berkesan dari semua watak yang terlibat. Namun dalam buku lebih banyak menyelitkan hadith, terjemahan Al-quran dan hukum- hukum agama. Kiranya baca buku lebih rasa penghayatan Islamlah. 

Bermula dengan lakonan Ariana Rose yang mengandungkan anak Adam, telah memerangkap Ariana kedalam genggaman Datuk Adam. Ariana yang banyak menguruskan projek-projek kebajikan telah menyebabkan beberapa pertemuan dengan Datuk Adam. Setelah mengenali Ariana, Adam telah mula merasai sesuatu namun dia telah terlambat kerana Ariana telah bertunang dengan pilihan keluarganya. Puas Adam merayu agar bersama dengannya namun Ariana tetap dengan pilihan keluarganya. Dalam masa yang sama juga, Adam juga telah ditunangkan dengan pilihan keluarganya cuma dia tidak ingin ambil tahu siapa tunangannya. Dia berserah sahaja kepada nasib dan kerana tidak mahu ingkar kepada orang tua. 

Adakah mereka ditakdirkan bersama? Sebenarnya saya memang dah boleh agak apa ending ceritanya...yelah mesti happy endingkan? Tapi bagaimana penulis mengolah endingnya memang menarik.

Rating : ***** (memang best)


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails